Mer om Kundaliniyoga

www.ekvilibria.se

Mer om Kundaliniyoga


Kundaliniyoga kallas ofta för modern till alla yogaformer. Det är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform som ger snabb effekt.  Så här går ett yogapass till:


Intoning

Vi tonar in oss genom att vibrera/sjunga mantrat Ong Namo Guru Dev Namo tre gånger. Mantrat betyder ungefär: Jag hälsar den kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus. Under intoningen sitter vi med handflatorna ihop framför bröstet, vi blundar och tar kontakt inåt.


Uppvärmning

Andningsövning och/eller fysiska övningar.


 Kriya

I Kundaliniyoga följer vi givna pass, kriyor. Ett pass består av 3-30 olika övningar som vi gör i en bestämd följd, och varje pass påverkar kropp och sinne på ett specifikt sätt. Vi står, sitter och ligger. Du känner vad din kropp klarar vid varje tillfälle. Det får vara jobbigt, men ska inte göra ont. Vi vilar kort mellan övningarna. Ögonen är oftast slutna både under övningarna och under vilan. Vi använder en punkt mellan ögonbrynen, tredje ögat, som fokuspunkt under övningarna, och även ett mantra - Sat Nam - som vi tyst tänker ihop med andningen för att stilla sinnet.

 

Ibland avslutas en övning med rotlås. Rotlås gör man genom att knipa alla muskler i bäckenbotten och dra naveln inåt och hålla så en stund. På inandning eller utandning. Rotlåset hjälper till att styra energiflödet och reflexerna till hjärnan. Vi påverkar också reflexerna till hjärnan med så kallade mudras, olika handställningar som t.ex. Gyuan mudra då man trycker tumme mot pekfinger.


Långa vilan

Efter passet vilar vi 7-11 minuter på rygg under filt.  Vilan är en viktig del i Kundaliniyoga. Då integreras allt vi jobbat med under passet i kroppen och sinnet. Den totala avslappningen ger också kroppen möjlighet till självläkning, hjälper till att hela kropp och sinne.


Meditation

Yogapasset avslutas med en meditation, 6-11 minuter. Det kan vara en tyst meditation eller en mantrameditation, ibland med musik. Meditationen ger en mycket skön vila. Sinnet renas och vi blir lugnare. Dessutom ökar koncentrationsförmågan och den mentala snabbheten.


Avslutning

Till sist för vi ihop våra händer framför bröstet igen och tonar ut oss med mantrat Sat Nam som  betyder ungefär - jag är sann.


Copyright 2012 © All Rights Reserved